Bill Gates vs. Steve Jobs, varianta 2008

Oamenii pot fi judecaţi din mai multe privinţe. Poţi judeca un om după felul în care se îmbracă, după felul în care vorbeşte, după felul în care mănâncă, se tunde sau merge. Şi din fiecare mod de comportament poţi trage o concluzie. Însă concluziile la care poţi ajunge în urma unor astfel de evaluări, nu au o valoare garantată de adevăr. De fapt, de multe ori poţi judeca greşit un om pornind de la aceste premise.

Însă a-ţi face o impresie despre un om, după felul în care vorbeşte, este cu atât mai interesant cu cât individul respectiv este „cineva”. Un om important, un om care a însemnat sau/şi încă înseamnă ceva pentru domeniul în care activează. Şi nimeni nu poate tăgădui că Bill Gates şi Steve Jobs nu sunt astfel de personalităţi. Pe meleagurile mioritico-maneliste ar putea fi numiţi chiar vedete, însă eu o să mă abţin de la astfel de etichetări şi o să-i numesc simplu, personalităţi.

Seattle Post-Intelligencer este un site care, printre altele, analizează diverse aspecte din diverse domenii. Una dintre analizele lor, care face deliciul pasinaţilor de IT, are în vedere discursurile personalităţilor din acest domeniu. În cazul de faţă, Bill Gates şi Steve Jobs. Cei doi se cunosc de mult, au fost parteneri, s-au certat, s-au judecat, s-au împăcat, sunt concurenţi şi din când în când se mai ironizează reciproc, mai mult sau mai puţin subtil. De obicei mai puţin. Şi amândoi au ţinut discursuri în acest început de an: Bill Gates la CES 2008, Steve Jobs la MacWorld Expo.

Bill Gatesclick pentru o versiune mai mare Steve Jobsclick pentru o versiune mai mare

Seattle Post-Intelligencer a analizat şi comparat discursurile din acest început de an ale celor doi şi a scos la iveală o serie de aspecte cel puţin interesante. Steve Jobs foloseşte în medie 13.79 cuvinte într-o frază. Bill Gates se exprimă prin fraze ceva mai lungi, cu 18.23 cuvinte pe frază.

În ceea ce priveşte densitatea lexicală, discursul lui Steve Jobs a primit un indice de 18.76, în timp ce Bill Gates a fost notat cu 24.52. Densitatea lexicală este un indice prin care se estimează dificultatea la citire a unui discurs şi se calculează prin formula: numărul de cuvinte diferite împărţit la numărul total de cuvinte înmulţit cu 100. De unde şi concluzia că discursul lui Steve Jobs a fost mai simplu, în timp ce al lui Bill Gates este mai dificil de înţeles.

Aceeaşi concluzie reiese şi din procentul de cuvinte mai greu de înţeles folosite. Bill Gates foloseşte astfel de cuvinte în procent de 5.2%, în timp ce Steve Jobs se limitează la doar 3.18%.

În fine, ultimul dar poate cel mai interesant indice pe baza căruia au fost comparate cele două discursuri este aşa-numitul Gunning Fog Index. Acesta arată de câţi ani de educaţie are nevoie un om pentru a înţelege un anumit discurs. Se calculează pe baza formulei: numărul mediu de cuvinte dintr-o frază plus procentul de cuvinte formate din trei sau mai multe silabe înmulţit cu 0.4. Pentru a înţelege discursul lui Bill Gates, un om ar trebuie să aibă 9.37 ani de studiu. De cealaltă parte, discursul lui Steve Jobs poate fi înţeles şi de cei care au doar 6.79 ani de studiu. Şi de dragul fanilor Mac o să mă abţin de la comentariile răutăcioase. Şi nici n-o să compar anii de studiu din America cu cei din România.

În discursul său, cele mai frecvente cuvinte folosite de Steve Jobs au fost chiar numele produselor Apple: ipod, iphone, macbook, itunes, appletv etc.

Steve Jobs

Cele mai frecvente cuvinte folosite de Steve Jobs. Mărimea este direct proporţională cu frecvenţa.

Pe de altă parte, Bill Gates şi-a bazat discursul mai mult pe termeni tehnici. Cele mai frecvente cuvinte din discursul său au fost: device, digital, connecting, interface etc.

Bill Gates

Cele mai frecvente cuvinte folosite de Bill Gates. Mărimea este direct proporţională cu frecvenţa.

Acum se pot trage mai multe concluzii, mai mult sau mai puţin răutăcioase şi mai mult sau mai puţin adevărate. Discursurile pot oglindi niveul de cultură al celor doi. Ar putea, de asemenea, vorbi despre targetul lor, în cazul în care cele două discursuri au fost special gândite pentru un public ţintă.

Ţinând cont de cele mai frecvente cuvinte folosite, discursul lui Steve Jobs este mai mult unul al unui om de marketing, care pune accentul pe brand. Bill Gates pe de altă parte, având un public mai larg, este mai puţin interesat de popularizarea brand-urilor proprii şi mai mult de explicarea funcţiilor şi principiile pe care care produsele sale se vor concentra.

Întrebarea „de ce discursul lui Steve Jobs este mai simplu decât cel al lui Bill Gates” (sau invers) poate avea răspunsuri multiple, răutăcioase şi/sau amuzante. Răspunsuri pe care vă las pe voi să le găsiţi şi eventual să ni le spuneţi şi nouă printr-un scurt comentariu.

Sursa: http://www.go4it.ro

Reclame
%d blogeri au apreciat asta: